2025-08-11
”Mobilitetshus är perfekta för att testa innovativa idéer”
Det moderna p-huset är så mycket mer än parkering: ett verktyg för att minska bilberoende, frigöra stadsytor och skapa liv i stadsdelar.
– Som ett Kinderägg med flera lösningar i ett, säger Anders Eriksson Modin, arkitekt och ansvarig för affärsområde Mobilitet på FOJAB.
– Från 1960-talet och framåt planerades samhället efter att det skulle vara lättframkomligt med bil. Det har samtidigt inneburit att stora ytor reserverats för trafik, ytor som hade kunnat användas till annat, som fler som träd och planteringar, lekplatser, uteserveringar, bredare trottoarer och cykelbanor. När man nu i städer i Sverige och världen efterfrågar mer hållbara trafiklösningar och kvalitativa stadsmiljöer, är mobilitetshuset en viktig pusselbit.
Hur då? Vad är egentligen ett mobilitetshus, och hur skiljer det sig från ett traditionellt parkeringshus?
– Ett mobilitetshus har betydligt fler kvaliteter. Först och främst är det en samlingsplats för olika transportlösningar: privata och delade bilar, cykelparkering och cykelpool, mikromobilitet i form av elsparkcyklar, laddinfrastruktur för elfordon. Idén är att erbjuda smidiga övergångar mellan olika hållbara färdsätt så att den privata bilismen och det fossila bilberoendet kan minska. Vi ser att mobilitetshusen kan erbjuda attraktiva alternativ till privat bilägande och möjliggöra ett enklare vardagsliv utan att göra avkall på kvalitet och tillgänglighet.
– Vår ambition är dessutom att byggnaden ska bidra till livet i staden och sin omgivning. Volymen kan med fördel skos med bostäder, förskola eller kontor. På FOJAB har vi ritat mobilitetshus med bland annat matbutik, paketutlämning, gym, kafé. Sen vill vi ha in växtlighet också, och andra ekosystemtjänster som gynnar biologisk mångfald och stärker stadens naturvärden.
Internationellt intresse
De stora kommunerna i Sverige ligger långt framme i arbetet med hållbar mobilitet. Synen på mobilitetshuset som möjliggörare håller på att sprida sig till fler städer – också internationellt. FOJAB arbetar just nu med ett stadsutvecklingsprojekt på Island där en helt ny stadsdel planeras med en snabbusslinje som ryggrad för nära kollektivtrafik, som ger förutsättningar för kortare arbetspendling, enklare vardagsliv och ökad livskvalitet. Här har konceptet kring mobilitetshuset och hur de utformas, programmeras och placeras väckt stort intresse som en del av lösningen.
En parkeringsevolution
Ända sedan bilen blev var mans egendom har frågan om hur parkeringen ska lösas varit aktuell. Svaren har sett olika ut genom åren. Anders kallar utvecklingen för en parkeringsevolution.
– Den nedgrävda parkeringen var länge den rådande lösningen, men den ifrågasätts allt mer. Den kostar mycket både i pengar och koldioxid. Markparkering tar å andra sidan enormt mycket plats – den genomsnittliga personbilen står parkerad över 95 procent av tiden. Genom att samla parkeringen på ett ställe och dela på våra fordon kan marken nyttjas mer effektivt. Yta frigörs som kan användas för att skapa härliga stadsmiljöer, fler bostäder, mer grönska.
Konvertera till bostäder
Nästa steg i parkeringsevolutionen är mobilitetshus med möjlighet till konvertering, menar Anders.
– När vi ritar och bygger mobilitetshus behöver vi ta med i beräkningen att privatbilismen kan komma att se annorlunda ut i framtiden. Förhållningssättet till att äga en bil håller på att förändras och behovet av egen bil kan komma att minska framöver. Vi vill inte bygga för att sen behöva riva, så vi designar för en flexibiliet i strukturen. Tar man bort ramperna mellan våningsplanen kan ett mobilitetshus som inte längre behövs istället förvandlas till bostäder eller kontor, med befintlig stomme.
Hur är det att arbeta med form och gestaltning av mobilitetshus?
– Det är roligt, en kombination av effektiv maskin och gestaltning med fria tyglar. Först behövs en parkeringslayout som ger ekonomi i projektet, utan att kompromissa med komfort och säkerhet. Det är vi på FOJAB duktiga på. När parkeringslösningen är på plats är gestaltningen väldigt fri. Vi har gjort fasader i böljande plåt och med integrerade solceller, vi har använt spillmaterial som flyttar gränserna för återbruk. På mobilitetshuset Parkside i Malmö finns en löpartrappa längs ena sidan som leder till ett utegym på taket med utsikt över Öresund. Mobilitetshus är perfekta för att testa innovativa idéer.
Kontakta gärna Anders!
E-post: anders.eriksson@fojab.se
Mobil: +46 703 08 23 96