Samtal med Lars Nilsson, ”cykelarkitekt” på FOJAB

Cykeln är ett smidigt sätt att ta sig fram på. Men den är mer än så. För många handlar cykeln lika mycket om design och estetik som funktionalitet. För många är det en livsstil. Cykelns fördelar är också många – mindre trängsel, bättre miljö, bättre folkhälsa och attraktiva stadsmiljöer. Arkitekten och cykelentusiasten Lars Nilsson började intressera sig för cyklar redan när han som 16-åring köpte sin första cykel för 535 kronor.

Lars Nilsson pratar i ett rasande tempo, det märks att han är entusiastisk. Vi passade på att ställa några frågor.

Hur kom du att intressera dig för just detta?

– En försommardag för cirka 15 år sedan fick jag idén att jag skulle börja cykla till jobbet. Jag fick ta över en gammal cykel från en kollega. Sedan fick jag ytterligare två och tänkte att jag ville göra något med dem. Jag ville sätta en personlig prägel. Då började jag att köpa delar och tillbehör på eBay – och där väcktes mitt intresse för cykeldesign.

Du har under åren byggt ett 20-tal cyklar, nästa uteslutande till kollegor och vänner. Var hittar du inspirationen?

– Ibland får jag fria händer men oftast bygger jag cyklarna efter kundernas önskemål och krav. Jag inspireras mycket av gamla modeller och idag kan du hitta massvis av inspiration på Internet. Det börjar oftast med att jag springer på en fin del – en snygg sadel eller styrstam. Sedan utgår jag från den och kommer på en idé. Hemma har jag ett stort lager med delar.

Har du nytta av din yrkesroll som arkitekt?

– Den kreativa sidan och viljan att skapa är något jag har med mig. Att plocka ihop en cykel är ett lagom stort projekt. Man kan likna det vid en byggprocess där man ”plockar ihop ett hus” fast i betydligt mindre skala.

Lars förespråkar bland annat den miljö och stadsmässiga aspekten av att cykla. Hur kan vi få fler att cykla?

– Vi måste planera staden för ett ökat cyklande. Städer som Köpenhamn och Malmö är föregångare. Köpenhamn hamnar högst på listan över världens bästa cykelstäder. Där cyklar sextio procent till jobbet, bara fjorton procent tar bilen. Genom att bygga ut cykelvägarna, se till att fotgängare förstår var de ska gå och skapa fler cykelparkeringar kan vi få ett ökat cyklande i städerna. Sen tror jag att hyrcyklar är framtiden – Malmö gör en jätteinsats.

Hur många cyklar äger du?

– Jag har åtta egna cyklar! Men jag har nära till jobbet så jag föredrar att gå. Men det fanns en tid då jag cyklade mellan kontoret i Malmö och hemmet i Lund.